Вот, компания "Saito Engines", широко известная в "узких четырёх-тактных кругах"

расширила линейку своих двигателей.
Теперь они выпускают (под руководством сына основателя компании, вставшем "у руля") :
FG-14/82 Key FeaturesThe smallest gasoline powered 4 stroke on the marketplace! -- самый маленький 4-х тактный бензиновый двигатель

Absolutely sips fuel – 4 oz tank will last 20 minutes ---------- 114 грамм топлива хватает на 20

минут полёта
Power output is between the 72 and 82 glow versions --------- по мощности находится где то между 72-м и 82-м аналогичными калилками
Complete with Saito pump carb, ignition system, muffler and engine mount -- Помповый карб, система зажигания, глушитель и крепёж
SpecsType: 4-stroke
Displacement: .82 cu in (
13.80 cc)
Bore: 1.14 in (29.0 mm)
Stroke: 0.80 in (20.40 mm)
Cylinders: Single - Chrome Plated
Total Weight: 23.6 oz ------------- Полный Вес = 670 грамм !
Engine (Only) Weight: 16.0 oz -------- Вес двигателя = 454 грамма.
Muffler Weight: 1.6 oz
Crankshaft Threads: M7x1mm
Benchmark Prop: 13 x 8 APC
Prop Range: 12 x 8 - 15 x 4
RPM Range: 2,000 - 12,000 --------- обороты до 12 000

Fuel: 10% - 30% Synthetic
Mounting Dimensions: 104 x 56 x 111 mm
Muffler Type: Cast
Cylinder Type: AAC
Carb Type: Barrel, 2 Needle Valve
Crank Type: Ball Bearing
На
Хоризон-Хобби он стоит 440 баксов.
На
новом сайте Дяди Тома - ценника пока нет...
Интересно, а хватит его для вертика 500-го размера?

Прочитал отзыв самолётчика полетавшего на нём , что самик в 2.5 кг весом легко уходит на вертикаль....

==========================================
Более "обьёмистый" братик:
FG-20 4-Stroke Gas Engine: AR
Key FeaturesThe first 4-stroke 20cc gasoline engine gives modelers a better option for .60- to .90-size projects
Fueled by gasoline to save up to 90% in operating costs over similar nitro power systems
Exclusive pump-style carburetor allows for easy starting and operation with less weight than comparable styles
High quality, professional finish adds scale realism
SpecsType:4-stroke
Displacement:1.25 cu in (20.52cc)
Bore:1.24 in (31.7mm)
Stroke:1.02 in (26.0mm)
Cylinders:Single AAC
Total Weight:30.1 oz (850 g - with muffler and ignition)
Engine (Only) Weight:21.87 oz (620 g)
Muffler Weight:2.89 oz (80 g)
Crankshaft Threads:M8 x 1.25mm
Prop Range:15x7–16x6 2-blade; 14x9–15x7 3-blade
RPM Range:1,800–10,000 rpm
Fuel:Gas oil mix of 20:1 (20:1 is recommended for break in and continuous operation)
Mounting Dimensions:152 x 60 x 126mm
Muffler Type:Cast
Cylinder Type:AAC
Starting System:Saito ignition 4.8 - 6V (capacity more than 1,000mAh)
Carb Type:2-needle Saito gas carburetor
Crank Type:Dual ball bearing
Но
уже за 530 баксов ...
==================================
Ну, и самый - самый ... на текущий момент ...
FG-36 (220G) with Muffler/Ignition/MM: AK
Key Features4-stroke gas engine from one of RC's top brands
36cc displacement rivals similarly sized 2-strokes
Includes ignition, muffler, Walbro carb and engine mount
Built for the utmost in reliability and performance
Brings Saito experience to gas enthusiasts
Comparable in power to Saito FA-220 glow 4-stroke
Available in traditional silver case
SpecsType:4-stroke gasoline engine
Displacement:2.20 cu in (36cc)
Bore:35mm (1.49 in)
Stroke:32mm (1.26 in)
Cylinders:Single
Total Weight:61.6 oz (1746 g) motor, mount, muffler, and ignition
Engine (Only) Weight:49.0 oz (1389 g)
Muffler Weight:3.0 oz (86 g)
Crankshaft Threads:8 x 1.25mm (Step up is 10mm)
Benchmark Prop:APC 18 x 6W @ 8,300 rpm
Prop Range:18-19 in x 8-9 in ; 20 x 8 in (Bolly or Mejzlik)
RPM Range:1,700 to 9,000
Fuel:Gas oil mix of 20:1 (20:1 is recommended for break in and continuous operation).
Mounting Dimensions:7 x 2 5/8 x 6 5/16 in (124 x 85 x 173mm)
Muffler Type:Cast
HP:3.5
Cylinder Type:Ringed
Starting System:Saito ignition 4.8 - 6V (capacity more than 1,000mAh)
Carb Type:Walbro/Saito
Crank Type:Ball bearing
Но ... уже
за совсем "неприличные" 750 баксов ...
----------------------------------------
P.S. Тенденция расширения ассортимента бензиновых двигателей - радует. Тот-же ОС подключился наконец то.
Может всё же производители добьются чего то такого - что позволит вполне полноценно летать 3D на "бензинках" ? В смысле - вертолётах
